Sunday, October 5, 2008

KENALAN LAMA

Semalam saya berkesempatan bertemu dengan beberapa kenalan lama saya yang secara kebetulan mereka balik berhari raya di kampung. Rata-rata mereka mempunyai pekerjaan yang cukup baik kerana mereka kesemuanya bergraduat belaka. Seorang itu sebagai eksekutif di Kementerian Kewangan di Putrajaya, seorang lagi sebagai Pegawai PTD di Kuching, Sarawak, yang lagi seorang menceburi bidang perniagaan pembekalan barangan, dan yang lagi seorang mewarisi peninggalan bapanya perniagaan dan perusahaan yang tidak kurang hebatnya. Mereka ini semuanya berkereta yang boleh dikatakan mengalahkan sayalah, maklumlah walaupun bergraduat saya ni cuma seorang guru biasa saja.
Apa yang hendak diperkatakan oleh saya di sini adalah cara pemikiran mereka berbanding dengan saya. Dari segi pengajian kami agak setaraf cuma bezanya saya tinggal di kampung manakala mereka tinggal di bandar-bandar. Dalam semua aspek/topik perbualan kami saya rasa diri saya agak terbelakang dan saya cuma dapat mencelah apabila topik perbincangan berkenaan keluarga sahaja. Misalnya bercerita berkenaan anak-anak dan sedikit sebanyak berkenaan keluarga. lain-lain topik seperti perniagaan, IT, politik, menyambung pengajian dan banyak lagi topik saya tidak dapat mengatasi mereka ataupun dalam erti kata lain "tidak dapat masuk".
Apa-apa pun setakat ini saya tidak ada cita-cita untuk berhijrah ke bandar, cukuplah saya melapangkan masa saya bersama isteri dan anak-anak saya..
wassalam

No comments: