Monday, October 27, 2008

PEJABAT POS

Saya ke Pejabat Pos pada 26.10.2008 iaitu sehari sebelum Perayaan Hari Deepavali yang lalu untuk membayar bil streemyx saya. Setelah saya masuk ke Pejabat Pos Baling seperti biasa saya mengambil nombor giliran.
Setelah lama saya berada di dalam pejabat pos tersebut kira-kira setengah jam saya dapati nombor giliran yang terpapar dihadapan terlalu lambat untuk bergerak dari satu nombor ke nombor seterusnya. Saya keluar sebentar untuk menghisap rokok. Apabila saya masuk balik di dapati nombor tersebut tidak bergerak pun. Rasanya lama sangat saya menunggu. Setelah seketika mujurlah seorang kenalan saya memberitahu saya bahawa nombor rosak, patutlah saya lihat ada beberapa orang sedang beratur di kaunter, lalu saya menghampiri ke kuanter dan bertanya kepada kerani di kaunter. Kerani tersebut memaklumkan bahawa wang habis. Jadi semua urusan yang menlibatkan keluar duit tidak dibenarkan sementara waktu. Patutla lama saya menunggu. Urusan yang memasukkan duit seperi bayar bil, deposit wang ke ASB dan lain-lain urusan melibatkan wang masuk sahaja dibenarkan.
Kesihan orang-orang yang menunggu, pihak pejabat pos tidak pula memaklumkan perkara tersebut. Setelah selesai urusan saya, saya pun keluar sambil-sambil memaklumkan kepada orang-orang yang berada di situ.
Apa yang hendak diperkatakan di sini adalah kejanggalan perkara seperti ini berlaku di Pejabat Pos. Mungkin ini adalah kesan ekonomi dunia yang mengakibatkan orang tiada duit, ataupun harga getah yang merudum mengakibatkan orang ramai mengeluarkan wang simpanan di pejabat pos. Inilah kesan yang berlaku kepada orang ramai khususnya orang kampung apabila politik negara tidak berada dalam keadaan yang stabil atau erti kata lain lemah.
Saya masih ingat dulu pejabat pos menjadi tumpuan ramai sehingga bagai nak pecah pejabat pos tersebut apabila orang ramai berpusu-pusu membuat tuntutan wang rebat tunai yang diberi kerajaan. Bukan itu sahaja orang ramai juga berpusu-pusu ke semua stesyen-stesyen minyak pada malam kerajaan mengumumkan kenaikan harga minyak 70 sen. Saya masih ingat lagi suasana orang ramai yang luar biasa di pekan-pekan Sungai Petani, Baling, dan boleh jadi seluruh negara untuk membeli kelengkapan hari raya kerana faktor gaji masuk lewat. Seminggu lagi nak raya. Selain itu orang ramai juga berpusu-pusu ke Stesyen-stesyen bas membeli tiket balik kampung untuk beraya. Saya masih ingat juga orang ramai berebut-rebut juga membeli beras dan bahan makanan lain yang mengalami krisis kekurangan.
Apa dah jadi dengan negaraku yang tercinta ini di mana suatu ketika dahulu rakyatnya hidup aman damai, bersatu-padu dan harmoni kini dah jadi kelam kabut....
Wassalam...

No comments: